Riktiga husfruar

I dag har jag lekt hemmafru och varit hemma och pysslat större delen av dagen.

 

 

Fast till mitt försvar ska jag säga att jag också hunnit göra den sedvanliga runtsurfningen efter jobb och  dessutom gjort ett besök hos en tidning där jag fick ett par frilansjobb att göra framöver.

Men utöver det har jag alltså passat på att njuta av mitt underbara hem. Jag målade om ett par ramar och började måla om vårt badrumsskåp vars furuskapelse jag irriterat mig på sedan vi flyttade in. Sen städade jag i all fall halva lägenheten varav köket tog flera timmar att gno rent och då har jag ändå fuskat.

Men jag var inte bara duktig. Jag satte mig på balkongen en stund och läste tidningen eftersom det nästan var sommarväder ute för en gångs skull. Då kom grannfrun ut på loftgången bredvid vår balkong. Hon hängde ut sina vinterjackor på vädring och så  började vi småprata lite.

Jag tyckte om att prata lite med henne. På nåt sätt känner man sig alltid tryggare om man vet vilka som bor omkring en tycker jag. Hon bjöd in mig till sig också och det var roligt att se hur de valt att inreda sin lägenhet. Allt var oklanderligt och stilfullt men hon ursäktade sig naturligtvis för att det var stökigt och jag förstod att inredning var hennes största intresse.

Sen berättade hon att hon inte jobbade utan var hemma på dagarna och att det hade hon minsann valt själv. Hon brukade också tjata på sin man om att han borde sluta jobba. Då skulle de få mera tid exempelvis för att resa som de tycker så mycket om, som hon sade till mig.

Och då kände jag att vi kanske ändå inte riktigt var på samma nivå.

Hon hade valt att stanna hemma. Jag har inte valt det alls. Hon har råd att stanna hemma, och tydligen också att mannen stannar hemma. Jag och min man har inte ens råd att en av oss är utan jobb.

 

Nånting säger mig att det var tur att jag och min nya bekant inte började prata politik.

 

 


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits