Jag trodde jag var en miljövän

Det har jag väl alltid varit? Varit med i miljögrupp i skolan, varit en pionjär för sopsortering och en riktig pekpinne i min bekantskapskrets.

Mitt samvete har i och för sig varit nedsmutsat sedan vi köpte bil, men i övrigt trodde jag att det såg rätt bra ut.

Men så gick jag in på Klimatkontot och där visade resultatet att jag inte alls är så bra som jag tror.

En hel del av utsläppen jag bidrar med beror, enligt klimatkontor, och som jag trodde på bilen. I höst har jag ju haft ett resande arbete och åkt mer än dubbelt så mycket som jag och mannen brukar göra på ett helt år. Det märktes naturligtvis. När jag gjorde om testet och inte räknade med jobbresorna blev resultatet bättre. Men ändå inte helt bra.

 

Att jag inte äter kött är naturligtvis bra. Men att jag i stället äter GI och inte svenska rotfrukter som man borde är skamligt. Jag gör det främst för min mages skull, men kanske ska jag i alla fall försöka blanda upp kosten med svensk kål, lök och vara noggrannare med varifrån övriga frukter och grönsaker jag köper kommer.

 

En sak som klimatkontot hade åsikter om är hur mitt boende värms upp. Det har jag också. Eftersom jag bor i lägenhet kan jag inte göra så mycket åt vad hyresvärden väljer för värmekälla. Men en sak är säker och det är att det här gamla huset jag bor i (byggt 1905) läcker värme och energi som ett såll!

Det drar från fönster, balkongdörr och ytterdörr och vår hall är helt oisolerad vilket gör att kylan sprider sig till resten av lägenheten. Vi får nästan alltid ha elementen på högsta värme på vintern och ändå fryser vi.

 

Kanske borde man skriva till sin hyresvärd och påpeka slöseriet med energi och pengar. Det är ju ändå dem det kostar mest.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits